شرکت آسمان فیتنس: تولید کننده دستگاه های بدنسازی، باشگاهی و TRX
آسمان فیتنس
شرکت آسمان فیتنس: تولید کننده دستگاه های بدنسازی، باشگاهی و TRX
درمان چاقی و کاهش وزن چگونه ممکن است؟

درمان چاقی و کاهش وزن چگونه ممکن است؟

توسط بهزاد شیرازی | تاریخ آخرین بروز رسانی: | تغذیه | 0 دیدگاه

درمان چاقی و کاهش وزن

عواملی که در درمان چاقی و کاهش وزن موثرند عبارتند از: کاهش مصرف انرژي یا بی غذایی نسبی، بیشتر رژیم هاي غذایی چنان طراحی می شوند که مقدار زیادي مواد بدون کالري و پر حجم داشته باشند، که معمولاً از مواد سلولزي تشکیل شده اند این مواد معده را متسع و تا حدودي حس گرسنگی را بر طرف می کنند. همچنین افراد چاق می توانند روزانه غذاي کم حجم و کم کالري را در وعده هاي بیشتري مصرف کنند. اما در هر صورت هنگام برنامه هاي کاهش وزن باید از تامین ویتامین ها مطمئن شوند در این روش، افراد ورزشکار ممکن است دچار بی اشتهایی عصبی شوند و کارائی ورزشی آنها تقلیل یابد.

 عدم فعالیت بدنی شاید مهمترین عامل افزایش وزن باشد.

افراد به آسانی نمی توانند عادات غذایی خود را تغییر دهند، اما می توانند سطح فعالیت هاي جسمانی خویش را افزایش دهند. مقداري از انرژي دریافتی که از طریق فعالیت به مصرف سوخت نمی رسد، به صورت بافت چربی در بدن ذخیره می شود. از سوي دیگر، با انجام پیوسته فعالیت هاي ورزشی، توده ي عضلانی افزایش پیدا می کند که در این صورت هزینه انرژي تمرین نیز افزایش می یابد و فرد چاق نمی شود. کاهش مقداري از انرژي مصرفی و افزایش فعالیت هاي جسمانی، مناسب ترین روش در کاهش وزن به شمار می آید که ضمن کاهش وزن چربی، تودهي عضلانی نیز افزایش می یابد. باید توجه داشت که در تمامی روشهاي کنترل وزن نباید بیش از ۵/ تا ۱کیلوگرم وزن در هفته ( معادل ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰کالري) براي کاهش نیم کیلوگرم وزن باید به میزان ۵۰۰ کیلوکالري از غذاي روزانه کاست یا روزانه به میزان ۵۰۰ کیلوکالري بیشتر فعالیت کرد. براي کاهش سریع تر وزن می توان دو مورد بالا را تلفیق کرد. در صورتی که افراد چاق یا ورزشکارانی که مایل به کاهش وزن هستند، روزانه به میزان ۵۰۰ کیلوکالري انرژي اضافی طی فعالیت خود بسوزانند، یا به میزان ۵۰۰ کیلوکالري(معادل ۵۵ گرم چربی) در روز غذاي کمتري مصرف کنند، در این صورت در یک هفته ۵/۰ کیلوگرم از وزن چربی بدنشان کاسته خواهد شد (یک کیلوگرم وزن معادل ۷۰۰۰ کالري است). بعضی افراد چاق تصور میکنند که انرژي دریافتی آنها بیشتر از افراد عادي نیست. دلیل این امر آن است که تجمع بافت چربی در بدن یک فرد چاق نیاز روزانه او را به انرژي افزایش نمیدهد از طرفی پس از چاق شدن، میزان فعالیت بدنی او کاهش یافته است؛ بنابراین مرکز تغذیه در هیپوتالاموس تغذیه اش را کنترل می کند. به منظور کاهش وزن بدن داروهاي مختلفی همراه با تقلیل دادن حس گرسنگی مصرف می شود. از جمله مهمترین این داروها آمفتامین هایند که به طور مستقیم مرکز تغذیه در هیپوتالاموس را مهار می کنند. اما استعمال این داروها خطرهایی را نیز در پی دارد، زیرا تحریک پذیري دستگاه اعصاب را افزایش می دهد، شخص عصبی می شود و فشار خونش بالا می رود.

کاهش سریع وزن

[caption id="attachment_1613" align="aligncenter" width="300"]درمان چاقی و کاهش وزن درمان چاقی[/caption] معمولاً در آغاز برنامه ي کاهش وزن، به ویژه هنگامی که همراه با فعالیت هاي شدید و خسته کننده و در هواي گرم باشد، ابتدا یک کاهش سریع رخ می دهد و سپس روند کاهش تدریجی و آهسته می شود. البته، این تغییر سریع در فرد احساس رضایت پدید می آورد، ولی علت آن از دست رفتن آن بدن است زیرا علاوه بر تعریق، هر گرم گلیکوژن با ۷/۲گرم آب در بدن ذخیره  می شود. از دست رفتن ذخایر گلیکوژنی در تمرینات سنگین باعث دفع آب می شود و در نتیجه وزن کاهش می یابد. بنابراین، در مرحله ي برگشت به حالت اولیه با ترمیم گلیکوژن، آب از دست رفته نیز تامین می شود و نهایتاً فرد به وزن نخست باز می گردد. کاهش سریع وزن غالباً در بین ورزشکاران به ویژه رشته هاي ورزشی که وزن یک شاخص تعیین کننده است، صورت می گیرد. زیاده روي در کاهش وزن بدن در یک دوره زمانی کوتاه مدت ممکن است بر عملکرد ورزشی تاثیر منفی شدیدي بگذارد. کاهش وزنی تا حدود ۶ کیلوگرم پس از فعالیت هاي سنگین و طولانی در هوای گرم مشاهده می شود. این کاهش عمدتاً مربوط به از دست رفتن آب بدن است. در چنین شرایطی، ادامه فعالیت بدنی به روشنی یا کاهش کارایی دستگاه سوخت و سازي و فیزیولوژیکی بدن همراه خواهد بود. یکی از روش هاي سنتی کاهش سریع وزن، عدم استفاده از غذاهاي پرکالري و مصرف کم مایعات به همراه یک برنامه ي تمرینی شدید و طاقت فرساست. توصیه می شود که تا حد امکان از چنین روشی در کاهش وزن اجتناب کنید. مربیان و ورزشکاران با آگاهی از نارسایی هاي حاصل از کاهش سریع وزن و کمبود آب بدن، باید از یک روش کاهش وزن تدریجی (نیم کیلو در هفته) طی یک دوره بلند مدت( ۵ تا ۶ هفته قبل از شروع مسابقه) استفاده کنند.

توصیه هایی براي درمان چاقی و کاهش وزن

۱-  براي درمان چاقی و کاهش وزن زمان کافی در نظر بگیرید (حداکثر یک کیلوگرم در هفته). ۲- در کاستن انرژي مصرفی، باید دقت کنید تا از مواد مغذي ضروري به مقدار مورد نیاز استفاده شود. ۳- مصرف مایعات، به ویژه متعاقب تمرینهاي شدید و طولانی، نباید کاهش یابد. ۴- بهترین راه براي درمان چاقی وکاهش وزن، کاهش مناسب کالري دریافتی به همراه افزایش انرژي مصرفی از طریق فعالیتهاي جسمانی و ورزشی است. ۵- بهتر است  در درمان چاقی و کاهش وزن چربیهاي مصرفی از نوع گیاهی (اشباع نشده) و کمتر از میزان طبیعی ( ۳۵ درصد) باشد.    

باکلیک بر روی کلمه محصولات میتوانید از کلیه محصولات دیدن فرمایید.

وهمچنین میتوانید به پیج اینستاگرام مراجعه کرده و با خریداران این محصول اشنا شوید. روی کلمه (asemanfitness1)کلیک کنید.

جهت دریافت برنامه تمرینی میتوانید عضو کانال فیتنس ما شوید.

روی کلمه(fitnessaseman)کلیک کنید.    

ارسال دیدگاه برای این مطلب

وارد کردن موارد ستاره دار (*) الزامی است.