شرکت آسمان فیتنس: تولید کننده دستگاه های بدنسازی، باشگاهی و TRX
آسمان فیتنس
شرکت آسمان فیتنس: تولید کننده دستگاه های بدنسازی، باشگاهی و TRX
چربی ها و نقش آنها در ورزش

چربی ها و نقش آنها در ورزش

توسط بهزاد شیرازی | تاریخ آخرین بروز رسانی: | تغذیه | 0 دیدگاه

نقش چربی ها در تغذیه و فعالیت ورزشی

چربی ها ترکیبات شیمیایی شامل کربن، هیدورژن و همچنین مقدار کمی اکسیژن خواهند بود. آن مواد از اشکال خیلی زیاد فشرده غذایی به شمار می آیند. چربی ها به دلیل ارزش انرژی زایی شان در جیره غذای از اهمیت ممتازی برخوردارند. ارزش انرژی زایی آن هم ها معادل دو برابر قندها یا پروتئین ها و همچنین معادل ۹ کالری به ازای هر گرم چربی می است و خواهد بود. در شرایط طبیعی حدود ۲۰ تا ۲۵ قسمت و بخش کالری مورد مستلزم و نیاز هر روز خدا بایستی و حتما از چربی ها تأمین می شود، لذا جهت یک جیره غذای معمولی ۶۵ تا ۹۰ گرم چربی مورد مستلزم و نیاز خواهد بود.

نقش چربی ها در تغذیه - آسمان فیتنس

چنانچه مستلزم و نیاز به کالری افزایش یابد ۳۰ تا ۳۵ قسمت و بخش انرژی کل از طریق چربی ها خواهد بود. چربی ها همچنین و علاوه بر نقش انرژی زایی، در ساختمان سلول ها نیز شرکت دارند. در ادامه با آسمان فیتنس همراه باشید . منشأ چربی ها منشأ چربی های بدن، خارجی و همچنین داخلی می باشد. ۱-منشأ خارجی چربی ها از مواد غذایی خواهند بود. روازنه به روش متوسط ، ۱۰۰ گرم چربی از آن راه وارد بدن می شود که اغلب به صورت تری گلیرسید می باشد . تری گلیسریدهای حیوانی حاوی اسید های چرب اشباع شده و همچنین تری گلیسریدهای گیاهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع شده می باشند. ۲-منشأ داخلی چربی ها سنتز اسیدهای چرب، گلیسرول، گلیسریدها و همچنین کلسترول توسط بافت های متنوع و گوناگون و مختلف می است و خواهد بود. بافت چربی (آدیپوز) مکان اصلی بیوستنز اسیدهای چرب می است و خواهد بود. روده و همچنین کبد نیز اسیدهای چرب را ستنز می کنند.

نقش چربی ها در بدن

۱-بهترین منابع انرژی غذایی اند.

۲-حاوی ویتامین های محلول در چربی (A،D،E،K) می باشند، به ویژه کره.

۳-اسیدهای چرب ضروری را تأمین می کنند، اسیدهای چرب ضروری خصوصیاتی مشابه ویتامین ها دارند، بدین جهت به ویتامین Fمشهورند.

۴-زیرا و به درستی که دیر هضم خواهند بود در ساخته یا ایجاد سیری موثرند.

۵-چربی ها هادی حرارت نیستند، از آن رو از دفع حرارت از بدن و همچنین نفوذ سرما به آن هم جلوگیری می کنند.

۶-محافظ و همچنین پوشاننده اندم های حیاتی بدن مانند قلب و همچنین کلیه اند و همچنین آن هم ها را در برابر فشار و همچنین آسیب محافظت می کند.

ارتباط و رابطه چربی با فعالیت های ورزشی

مواد قندی و همچنین چربی ها جهت تولید انرژی هنگام استراحت و همچنین فعالیت های جسمانی منابع قابل توجهی به شمار می آیند. ارزش انرژی زایی چربی ها دو برابر قندها می است و خواهد بود. از طرفی سلول ها جهت سوخت و همچنین ساز چربی ها به اکسیژن بیشتری مستلزم و نیاز دارند. چربی ها به دو صورت : اسیدهای چربی آزاد در خون (FFA) و همچنین ذخیره به شکل تری گلیسرید در سلول های چربی جهت تأمین انرژی مورد بهره بری و استفاده قرار می گیرند. در شرایط استراحت حدود دو سوم انرژی مورد مستلزم و نیاز توسط چربی ها تأمین می می شود. زیرا و به درستی که سیستم هوازی عمل کننده می باشد، اکسیژن مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری را جهت سوخت و همچنین ساز چربی ها در اختیار سلول قرار می دهد. در تمرین های کوتاه مدت و همچنین شدید مانند دوها و همچنین شناهای سرعتی ، اسکی سرعت و همچنین فعالیت های از آن دسته که کمتر از سه دقیقه طول می کشند ، کربوهیدرات ها بیشترین نقش را در تأمین انرژی دارند و همچنین چربی ها مورد بهره بری و استفاده قرار نمی گیرند.ب الا بودن سطح اسید لاکتیک خون و همچنین نسبت تبادل تنفسی بالا نشانه آشکاری جهت سوخت قندها در آن گونه فعالیت های ورزشی اند. در ورزش های طولانی مدت و همچنین استقامتی موادغذایی اصلی کربوهیدرات و همچنین چربی است و خواهد بود.

تصویر سلولهای ذخیره کننده چربی

سلولهای ذخیره کننده چربی -آسمان فیتنس

در شروع تمرینات تا دو ساعت اول برنامه جذاب و جالب و خوب تمرینی ماده غذایی اصلی را گلیکوژن تشکیل می دهد. در حالی که با افزایش زمان تمرین چربی نقش اساسی ایفا می کند. آن دگرگونی با اتمام ذخایر گلیکوژنی به وقوع می پیوندد. به عبارتی دیگر فعال شدن چربی به عنوان یک سوخت زمانی اتفاق می افتد که از ذخایر گلیکوژن کاسته می می شود. ولی چربی بدن همچنان ادامه می یابد و همچنین آن تداوم با شدتی نزدیک به ۶۰ قسمت و بخش از حداکثر اکسیژن مصرفی می باشد. اکسایش چربی ها قسمت و بخش اعظم انرژی صرفی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری جهت فعالیت های عضلانی را که با شدت متوسط و همچنین سبک انجام می شوند، تأمین می کنند. بنابراین به هنگام تمرین های استقامتی طولانی و همچنین ممتد که دستگاه غالب انرژی دستگاه هوازی می باشد ، منابع چربی ( تری گلیسرید و همچنین اسیدهای چرب) اکثرا و بیشتر انرژی فعالیت را تولید می کنند. تمریناتی مثل دوهای فوق استقامتی ، شناهای استقامتی ،کوهنوردی، قایقرانی،پیاده روی و همچنین فعالیت های مشابه.

رژیم غذایی صحیح -آسمان فیتنس

هر چه زمان فعالیت با شدت متوسط اکثرا و بیشتر می شود مصرف چربی ها زیادترمی می شود و همچنین زمانی که قندها از حد معینی کمتر شوند و همچنین به عبارتی ذخایر گلیکوژن عضلات و همچنین کبد به پایان برسد، دیگر چربی ها نمی توانند انرژی تولید می کنند. اصطلاحاًً می نامند چربی ها با آتش قند می سوزند و همچنین در فعالیت های استقامتی ، به علت کاهش شدید قند ، شدت و همچنین عمق تنفس ناگهان افزایش می یابد.ب ه آن حالت مرز بین سوخت و همچنین ساز قند و همچنین چربی می نامند. در اثر تمرین های استقامتی غلظت اسیدهای چرب آزاد در ورزشکاران افزایش می یابد. لذا مواد قندی دیرتر به پایان می رسد و همچنین کارایی استقامتی آن هم ها افزایش می یابد . تحقیقات نشان داده می باشد که مقدار و اندازه و میزان FFA پلاسما )اسیدهای چرب آزاد) در غیر ورزشکاران بعد از انجام یک فعالیت استقامتی کاش می یابد و همچنین بر عکس در اشخاص تمرین نکرده و همچنین ورزشکار افزایش یافته می باشد و همچنین آن هم ها دیرتر به خستگی رسیده اند .

مصرف گلیکوژن توسط تمرین نکرده ها به افزایش اسید لاکتیک و همچنین ترشح هورمون انسولین منجر می می شود که آن عوامل سطح FFAپلاسما را کاهش می دهند، از آن روچربی ها کمتر به مصرف انرژی زایی می رسند.   تغییرات بیو شیمیایی چربیها در اثر فعالیت های ورزشی به روش خلاصه می قدرت تغییرات بیوشیمیایی چربی ها را که در اثر فعالیت های ورزشی به وقوع می پیوندد به روش زیر تقسیم بندی کرد:

۱-افزایش اکسایش در جریان تمرین های  ورزشی بافت چربی و همچنین کبد تحت تأثیر هورمون ها عمل لیپولیز را تسریع و همچنین اسیدهای چرب را به عنوان یک پیش ساز ربی  جهت سوخت و همچنین ساز وارد خون می کنند. در طول تمرین های اسپورت و ورزشی بهره گیری از چربی ها افزایش می بابد. آن موضوع ویژگی های اشخاص تمرین کرده و همچنین ورزشکار به حساب می آید که به سازگاری و همچنین تطابق آن هم ها بستگی دارد . سازگاری ساخته یا ایجاد شده در آن اشخاص از مقدار و اندازه و میزان مصرف قند می کاهد و همچنین بر استقامت عضلانی می افزاید.

۲-افزایش فعالیت های هورمونی طی فعالیت های  ورزشی ترشح هورمون های اپی نفرین و همچنین نوراپی نفرین ( ازغدد فوق کلیوی) گلوکاگون از پانکراس، رشد ، کورتیکوتروپین ( از هیپوفیز) و همچنین گلوکوکورتیکوئیدها ( از غده فوق کلیه) و همچنین هورمون تیروکسین ( از غده تیروئید)افزایش می یابد.ا فزایش هورمون های یاد شده به افزایش ، تجمع، سوخت و همچنین ساز و همچنین مصرف چربی های می انجامد.

۳-افزایش  اسیدهای چرب آزاد در پلاسما تری گلیسریدهای ذخیره شده در بافت چربی بعد از هیدورلیز به صورت اسیده های چرب آزاد در می آیند و همچنین جهت تأمین انرژی به مصرف می رسند. فعالیت های ورزشی باعث هیدرولیز اکثرا و بیشتر چربی ها می شوند و همچنین سطح ffaدر پلاسما افزایش می یابد.

انسداد رگ ها توسط چربی -آسمان فیتنس

۴-افزایش لیپولیز درون عضلات اسکلتی هنگم فعالیت های  ورزشی بعد از تجزیه چربی ها توسط آنزیم های لیپاز و همچنین وارد شدن آن هم ها به داخل خون به دلیل فعال بودن عضلات و همچنین مصرف انرژی، اسید های چرب خون وارد سلول های عضلانی می شوند و همچنین بعد از آن هم جهت تجزیه اکثرا و بیشتر و همچنین تولید انرژی به میتوکندری سلول وارد می شوند و همچنین به مصرف می رسند.   7راز سوزاندن چربی از زبان قهرمان   برای دریافت برنامه تمرینی و اطلاعات ورزشی خود به کانال تلکرامی ما بپیوندید . 

گروه ورزشی آسمان فیتنس را در صفحه رسمی اینستاگرام به آیدی asemanfitness1@ دنبال کنید .

پیروز و سلامت باشید:)

ارسال دیدگاه برای این مطلب

وارد کردن موارد ستاره دار (*) الزامی است.